- 0 kr
LEGO Gruppen är ett privatägt företag som har sitt säte i Billund i Danmark. Företaget ägs fortfarande av släktingar till Kirk Kristiansen som grundade det 1932. LEGO Gruppen brinner för barns kreativa utveckling genom lek och inlärning. Företaget är uppbyggt kring den världsberömda LEGO® klossen och erbjuder leksaker, upplevelser och utbildningsmaterial för barn i över 130 länder. Vårt huvudkontor ligger i Billund i Danmark, men vi har dotterbolag och filialer världen över. LEGO varumärket är mycket mer än vår välkända logotyp. Det är de förväntningar människor har på företagets produkter och tjänster – och det ansvar som LEGO Gruppen känner gentemot omvärlden. Varumärket fungerar som en garanti för kvalitet och originalitet.
LEGO® värderingar
Fantasi:
Nyfikenhet väcker frågan ”varför?” och fantasin hjälper oss att hitta förklaringar och möjligheter. Lekfullhet väcker frågan ”tänk om ...?” och fantasin hjälper oss att förvandla det vanliga till något fantastiskt. Drömmar är det första steget på den vägen. Genom fri lek utvecklar barn sin fantasi – grunden för deras kreativitet
Kreativitet
Kreativitet är förmågan att komma på nya, överraskande och värdefulla idéer. Systematisk kreativitet är ett särskilt slags kreativitet som kombinerar logik och förnuft med lekfullhet och fantasi.
Glädje
Glädje är lyckan vi känner när vi är helt engagerade i något som kräver skicklighet, när vår förmåga står i proportion till utmaningen och vi närmar oss ett mål. Det är glädje både att ta sig mot målet och att slutligen nå fram. Glädje är också att göra något tillsammans, uppleva ett spännande äventyr, känna entusiasm och överraska både sig själv och andra med vad man kan göra eller skapa.
Inlärning
Inlärning handlar om möjligheter att experimentera, improvisera och upptäcka – att vidga sina tankar och handlingar och lära sig att se och uppskatta flera perspektiv.
Omtanke
Omtanke handlar om vår önskan att bidra med något positivt till barn, samarbetspartner, medarbetare och den värld vi lever i och att ta hänsyn till deras perspektiv i allt vi gör. Vi anstränger oss för att hjälpa andra – inte för att vi måste, utan för att det känns rätt och för att vi bryr oss.
Omtanke handlar om ödmjukhet. Vi har inte låga tankar om oss själva, men försöker att tänka mindre på oss själva.
Kvalitet
Vi tror på kvalitet som talar för sig själv och skapar tillit – från ryktet om förstklassiga produkter till ett starkt förtroende hos alla. För oss är kvalitet den ständiga utmaningen att skapa den bästa leksaken, det bästa för barn och deras utveckling och det bästa för samhället och våra samarbetspartner
LEGO HISTORIA:
Namnet ”LEGO” är en förkortning av de två danska orden ”leg godt”, som betyder ”lek bra”. Det är vårt namn och vårt mål. LEGO Gruppen grundades 1932 av Ole Kirk Kristiansen. Företaget har gått vidare från far till son och ägs nu av Kjeld Kirk Kristiansen, som är ett av grundarens barnbarn. Under de senaste 80 åren har företaget genomgått en otrolig utveckling – från en liten snickarverkstad till en modern global verksamhet som idag är världens tredje största leksakstillverkare sett till försäljningen.
LEGO klossen är vår viktigaste produkt. Därför är vi stolta över att två gånger ha tilldelats titeln ”Århundradets leksak”. Våra produkter har genomgått stora förändringar genom åren, men utgångspunkten är fortfarande den traditionella LEGO klossen.
Klossen lanserades i sin nuvarande form 1958. Sammankopplingsprincipen med knopparna gör den unik och ger obegränsade byggmöjligheter. Det gäller bara att sätta fart på fantasin och låta kreativiteten flöda i leken.
Källa: www.lego.se